Rozdział IV . Rozmowy Polaków na trasie .
1. Plotki , plotki , plotki i jeszcze raz plotki .
2. Przeprowadziłam mały wywiad z Piotrem , aż w końcu zapytał - " czy ty jesteś dziennnikarką Magazynu Turystycznego ?" .To było po pytaniu -" gdzie ci się najbardziej podoba w górach ?"
3. O wpływie muzyki poważnej na mózg ( człowieka). To , że krowy więcej mleka dają słuchajac muzki poważnej to powszechna wiedza.
Zaś u człowieka ........ najważniejszy jest barok.
"Podstawą prawidłowego funkcjonowania jest współgranie różnych
inteligencji – językowej, przestrzennej, kinestetycznej,
interpersonalnej, matematycznej, intrapersonalnej, duchowej. Badania
dowodzą, że doskonałym narzędziem stymulującym wszechstronny rozwój
jest muzyka. Oprócz pobudzania różnych inteligencji łączy obie
półkule i wprowadza stan równowagi.
Naukowcy odkryli, że pewien rodzaj muzyki wpływa na umysł i pamięć,
uwalnia od stresu, pomaga w koncentracji oraz otwiera podświadomość.
Zauważyli, że muzyka barokowa largo czy andante, utrzymana w rytmie
60 uderzeń na minutę, pomaga w procesie przyspieszonego uczenia się.
Spokojne tony largo obniżają ciśnienie krwi, zmniejszają liczbę
uderzeń serca, dzięki czemu odzyskuje ono normalny rytm. Obniża się
poziom stresu, pobudzany jest system immunologiczny, zmieniają się
również fale mózgowe. Muzyka barokowa synchronizuje więc umysł i
ciało. Rozluźnione ciało i pobudzony mózg stanowią idealny stan do
optymalnego uczenia się.
Twórcy muzyki barokowej wiedzieli, co robią, tworząc kojącą, pogodną
muzykę. Wykorzystywali najczęściej instrumenty strunowe takie jak –
skrzypce, harfę, gitarę, mandolinę, które mają naturalne wysokie
częstotliwości (5 – 8 tyś. herców). Dźwięki o tak wysokiej
częstotliwości ładują „baterie mózgowe”, z kolei niektóre dźwięki o
niskiej częstotliwości, takie jak hałas ruchu ulicznego, lotnisk,
placów budowy wyczerpują mózg. Jak wiadomo powolna muzyka o wysokich
częstotliwościach dostarcza mózgowi energii, uaktywnia umysł i
pamięć, likwiduje zmęczenie, przyspiesza procesy związane z uczeniem
się. Ma również wpływ w nawiązaniu kontaktu między świadomością a
podświadomością.
Affred Tomatis, francuski specjalista chorób uszu, zajmujący się
wpływem muzyki powiedział: „Ucho nie jest stworzone wyłącznie do
słuchania. Ucho stworzone jest do pobudzania mózgu i ciała”. Badając
muzykę różnych kompozytorów zauważył, że muzyką najbogatszą w
wysokie częstotliwości są kompozycje Mozarta. W wyniku badań powstał
termin „Efekt Mozarta” - to ogólny termin oznaczający wpływ i
znaczenie muzyki w dziedzinie zdrowia, edukacji i poprawy ogólnego
stanu psychicznego.
Na podstawie wielu badań dowiedziono, że zastosowanie muzyki może
pomagać w leczeniu zaburzeń słuchania, dysleksji, zespołu zaburzeń
uwagi, autyzmu. Muzyka pozwala zredukować stres wywołany chorobą,
może również zredukować ból. Coraz częściej w leczeniu takich
schorzeń jak migrena, nerwice, depresja, uzależnienia wykorzystywana
jest muzykoterapia.
W szpitalach i klinikach położniczych, w których stosuje się terapię
muzyką zaobserwowano mniej komplikacji w czasie porodu, mniej
zabiegów cesarskiego cięcia, krótszy czas porodu, krótszy czas
pobytu pacjentów w szpitalu . Na przykład w szpitalu Hellen Keller w
Alabamie eksperyment z 59 noworodkami pokazał, że 94% płaczących
dzieci natychmiast zasnęło bez butelki lub smoczka, gdy słuchały
muzyki.
W USA przeprowadzono badania, które wykazały, że muzyczna stymulacja
w okresie płodowym wpływa na rozwój mózgu. Bodźce muzyczne pobudzają
słuch, dzięki czemu dziecko rodzi się z większą ilością komórek
nerwowych, a to z kolei decyduje o jego większych możliwościach.
Zaobserwowano, ze słuchanie muzyki Mozarta wpływa bardzo korzystnie
na liczbę połączeń nerwowych między obiema półkulami mózgowymi.
Dzieci, których matki w czasie ciąży słuchały takiej muzyki, rodzą
się radosne, spokojne, intensywniej gaworzą, szybciej uczą się
siadać, a w szkole odnoszą większe sukcesy - są bardziej kreatywne,
bogatsze emocjonalnie.
Z kolei włoscy badacze sprawdzali reakcje płodu na muzykę
Czajkowskiego i ostry rock. Muzyka rockowa pobudzała dzieci do
nadmiernej aktywności, a Czajkowski uspokajał. Zauważono, że dzieci
wolą tony uspakajające (Vivaldi, Mozart) niż wprowadzające niepokój.
W latach 1972 – 1992 przeprowadzano wiele badań, które wykazały,
że słuchanie muzyki klasycznej wspomaga czytanie, naukę języków
obcych, matematykę; poprawia samoocenę, kreatywność, rozwija
zdolności percepcyjno – motoryczne, psychosomatyczne oraz
kompetencje społeczne. Studenci, którzy słuchali muzyki klasycznej
byli bardziej ożywieni intelektualnie, zwiększały się ich zdolności
twórcze, mieli większe poczucia własnej wartości, lepszą
koncentrację, skupienie uwagi, a ich pamięć zwiększyła się o ponad
90% .
Klasyczna muzyka wzmacnia pamięć, wyobraźnię przestrzenną,
rozumowanie, logikę. Dzieje się tak między innymi dlatego, że pod
wpływem muzyki zwiększa się poziom katecholamin oraz serotoniny,
neuroprzekaźników biorących udział w procesie uczenia się. Badania
wykazują, że słuchanie muzyki instrumentalnej we wczesnym
dzieciństwie wspiera również rozwój zdolności matematycznych. Muzyka
ulepsza i utrwala proces zapamiętywania, ponieważ stymuluje układ
limbiczny, który jest emocjonalnym centrum mózgu i ma ścisły związek
z uczeniem się. "
....... a tymczasem ostre podejście na pierwszy kopiec , Kopiec Piłsudskiego ........cdn.
Ostatnio edytowany przez iziel (2011-06-13 06:47:22)