Ciekawa fotorelacja. Tereny trochę mi znane. Złotej jesieni jeszcze niewiele co widać po fotkach i dobrej pogody, ale za to grzybobranie całkiem przyzwoite big_smile

(92 odpowiedzi, napisanych Flora Beskidu Małego)

Dla trochę ożywienia forum i botaniki kilka fotek z wczorajszego chaszczingowania z rejonów Rzyk i Leskowca. Pogoda była wyśmienita, prawdziwa polska złota jesień, no i udało się też odnaleźć nowe stanowisko paprotnika do mojej bazy danych Beskidu Małego. To nowe stanowisko należy do skrzypu leśnego które odnalazłem u źródła potoku, na północnym stoku Gronia Jana Pawła II, tuż obok ruin dawnego wyciągu narciarskiego, w kwadracie ATPOL DF9621. Najładniejsze ze zdjęć dałem do konkursu kalendarzowego smile

kisiel napisał/a:

to może się gdzieś spotkamy smile ja już będę na szlaku ok 8-mej smile

To całkiem możliwe że się spotkamy, bo też będę na szlaku ok 8-mej. Ja pojadę mzk z Andrychowa 1 maja co jedzie koło 7:40 do Rzyk Jagódek smile

(92 odpowiedzi, napisanych Flora Beskidu Małego)

A że za oknem złota polska jesień to jutro wybieram się do Beskidu Małego w rejony Leskowca smile Chcę sprawdzić czy jestem jeszcze w stanie odkryć coś nowego ze stanowisk paprotników do mojej bazy danych hmm

(0 odpowiedzi, napisanych Zwierzęta Beskidu Małego)

Ostatnio doszła do mnie informacja o spotkaniu niedźwiedzia w Rzykach.
Więcej informacji znajduje się tutaj https://www.radiokrakow.pl/wiadomosci/m … o-turysci/

(6 odpowiedzi, napisanych Zadaj pytanie)

Mi to wygląda na niejadalnego goryczaka purpurowozarodnikowego (Tylopilus porphyrosporus), tylko że ja nie jestem specjalistą od grzybów więc 100 % pewności nie mam.

(357 odpowiedzi, napisanych Wyprawy pozagórskie)

Gratuluje udanego grzybobrania. W końcu doczekaliśmy się wysypu. U mnie trochę chodzenia, a grzybów masa smile
Z Beskidu Małego też pamiętam takie moje przeciążenie grzybowe smile

(3 odpowiedzi, napisanych Beskidy (polskie, czeskie i słowackie))

Worek Raczański dawno w tym worku nie byłem. Ładne ujęcie owieczek smile A jak tam było z widokami na Małą Fatrę hmm

Gdzie z kimś się umawiam to jestem obfotografowywany i chyba wiem z jakich powodów smile
Jolu ale narobiłaś mi znów smaka na te pyszne drożdżówki tym ostatnim zdjęciem wink

(6 odpowiedzi, napisanych Relacje z wycieczek po Beskidzie Małym)

nena napisał/a:

A co to za ozdobne „ skałki”  i w którym to dokładnie miejscu ?

Te monolity znajdują się przy czarnym szlaku na grzbiecie Potrójnej między szczytem a ołtarzem.

O którą skałkę chodzi Darku ? Możesz podać dokładniejszą lokalizację.

Na mojej mapie Beskidu Małego jest błędnie zaznaczona skałka znajdująca się 400 m na wschód od Chatki "Na Potrójnej". W tym miejscu znajduje się przerzedzony las iglasty i nie zauważyliśmy żadnej skałki. Natomiast na skałkę natrafiliśmy poniżej przysiółka Hotalówka.

sprocket73 napisał/a:

Te pajęczynki z rana faktycznie miały coś w sobie... ja się również nimi zachwycałem.

Świetnie udało Ci się uchwycić na zdjęciach kolor tęczy i krople rosy na pajęczynkach które my też widzieli pod promieniami padającego światła smile

Tak jak za dobrych czasów tego forum dzisiaj wybrałem się wraz z Jolą do chatki na Potrójnej wiedząc o planowanym tam zlocie. Swój spacer rozpoczęliśmy od czarnego szlaku z ośrodka Czarny Groń. Pogoda zapowiadała się wyśmienita, a też dobrze było wrócić do Beskidu Małego do którego już rzadko zaglądam. Fajnie też było poopowiadać o swoich przeżyciach, zwłaszcza że ten rok mam naprawdę intensywny. Po nawiedzających nas ostatnimi czasu upałach przyszedł czas na orzeźwiającą wilgoć a to co przykuło naszą uwagę to zroszone pajęczynki

owocująca jarzębina na tle błękitu

no i widoki z Potrójnej,

naszą uwagę zwrócił przybysz z zagranicy o nazwie rdestowiec

W samej chatce na Potrójnej przywitaliśmy żegnającego nas Sprocketa wraz z ukochaną i Tobim.
Był też tam Darkheush. Kilka osób miałem też okazję pierwszy raz poznać. Trochę tam posiedzieliśmy. To co nam szczególnie zasmakowało to swojskie drożdżówki które żaden sklep nie może takich zaoferować. Dwa kieliszki żołądkowej i ruszyliśmy w drogę powrotną bezszlakowo do doliny Pracicy i do ośrodka Czarny Groń. Na trasie też zweryfikowaliśmy pewną skałkę która błędnie zlokalizowana jest na mapie Beskidu Małego. To był taki spokojny przyjemny spacer stawiający na nogi w sam raz na niedziele dla tych co w pracy są na nogach wink

(3 odpowiedzi, napisanych Tatry (polskie i słowackie))

W Tatrach wiele razy byłem, ale nigdy nie byłem tak blisko najwyższego szczytu Tatr i całych Karpat Gerlacha i też nigdy nie widziałem świstaka na żywo big_smile Za niedługo planuje mi się niezwykły wypad w Tatry i to z wybitnym polskim naukowcem smile

(1 odpowiedzi, napisanych Forumowe akcje)

Ja już swoje zdjęcia do kalendarza 2019 wysłałem. Dobrze jest się przysłużyć takiej akcji. Życzę powodzenia smile

Piękne miejsca. Sporo jest tutaj hal widokowych przypominających połoniny smile

jolanta napisał/a:

I jakie Twoje wrażenia Darku? smile

Jak to u mnie bywa rzadko przechodzę cały szlak, a te nowe wyrywkowo tylko przechodziłem. Ogólnie są one dobrze oznakowane i usytuowane.

(264 odpowiedzi, napisanych Flora Beskidu Małego)

Jak na razie jest to tajemnicą. Ostatnio stałem się współodkrywcą wymarłego gatunku paprotnika w Polsce smile smile smile Niesamowite przeżycie. Do moich osiągnięć mi tylko tego brakowało. Jak ukażą się jakieś informacje na ten temat to zdradzę coś więcej. Co do moich publikacji to wciąż czekam aż się ukażą big_smile

A że nowe szlaki w gminie Porąbka są niedaleko ode mnie to miałem okazji nimi iść po ich wymalowaniu smile

(7 odpowiedzi, napisanych Tatry (polskie i słowackie))

Tobi z taką kondycją to mógłby być dobrym psim ratownikiem TOPR-u smile

(4 odpowiedzi, napisanych Szczyty Beskidu Małego)

Będąc w niedzielę pod Hrobaczą Łąką zaobserwowałem niestety ponowienie wycinki drzew na najcenniejszym nerecznicowo stoku, tak że wiele paproci w wyniku tych działań zostało podniszczone, w tym najbardziej unikalne z taksonów jak: nerecznica mocna Jessena (Dryopteris affinis subsp. jessenii) i jej mieszaniec z nerecznica samczą (Dryopteris filix-mas) sad sad sad Obawiam się że dalsza wycinka drzew może doprowadzić do wymarcia tych niezwykle cennych paproci dla flory Polski, więc próbuje jakoś ratować to unikatowe miejsce big_smile

(49 odpowiedzi, napisanych Ciekawe miejsca)

Jolu to w ten dzień musiałem zerkać na Ciebie ze stoków Hrobaczej Łąki wink
Jeśli chodzi o Kozubnik to jak na razie przedpotopowa zabudowa miesza się z teraźniejszą big_smile

(6 odpowiedzi, napisanych Relacje z wycieczek po Beskidzie Małym)

Pięknie prezentują się te wodospady z taką ilością wody smile

(357 odpowiedzi, napisanych Wyprawy pozagórskie)

Sprocket a gdzie to tak się urlopowałeś że widać kontakt sporej tafli wody ze skalistymi górami ?

(37 odpowiedzi, napisanych Zwierzęta Beskidu Małego)

Dzięki Nena za rozpoznanie. Pawica grabówka to piękny motyl nocny o nawet dość pokaźnych rozmiarach o rozpiętości skrzydeł do 60 mm. Też kiedyś widziałem owada dorosłego smile

(281 odpowiedzi, napisanych Flora Beskidu Małego)

Dzisiaj będąc w Czernichowie niespodziewanie natrafiłem na stoku Suchego Wierchu będącego pod ścisłą ochroną goździka kosmatego (Dianthus armeria)

(9 odpowiedzi, napisanych Pasma pozakarpackie (Alpy, Kaukaz, Apeniny ect.))

Gratuluje odwiedzenia Snowdonii. Niewiele tu lasów, ale krajobrazy niezwykłe smile